Příjemné slavnosti „Jídlo z blízka“

Slavnosti jihomoravské gastronomie „Jídlo z blízka“  (1.6.-19.6. 2011) jsou v našich končinách zatím ojedinělým projektem. Jak už sám název napovídá, představuje široké veřejnosti  sezónní produkci místních rodinných farmářů, vinařů a pivovarů formou farmářských trhů, degustací vín, řemeslných dílen apod.

details“ target=“_blank“>Jídlo z blízka je představit odborné i široké veřejnosti to nejlepší a nejzajímavější z regionálních potravinářských a zemědělských produktů, včetně vína a piva a u ukázat, že produkty z Jižní Moravy svou kvalitou, čerstvostí a původem mají potenciál být součástí zdravé, poctivé a chuťově vynikající gastronomie. Chceme podpořit odbyt regionálních produktů, sblížit producenty a spotřebitele a stimulovat zájem o používání regionálních produktů mezi provozovateli restaurací, cateringových firem a provozoven hromadného stravování. V neposlední řadě bychom rádi postupně budovali městu Brnu image metropolitního centra Jižní Moravy, které je atraktivní gastronomickou a vinařskou turistickou destinací.

 

2. Jak reagovali farmáři, vinaři a pivovarníci, které jste oslovili ke spolupráci, jaká byla odezva restaurací?

 

Odezva vybraných restaurací byla od počátku velmi pozitivní. Všichni chápali principy slow food a „jídla z blízka“, nemuseli jsme nic zdlouhavě vysvětlovat. Vybraní šéfkuchaři se bravurně vypořádali s našimi podmínkami – připravit tříchodové menu pouze ze surovin od regionálních dodavatelů do 100 kilometrů od Brna. Také vinaři myšlenku rychle pochopili, u nich jsme ale neměli obavy, moravská vína jsou výborná a spojení s gastronomií a cestovním ruchem má dobrou tradici. Najít zemědělce a jejich produkci pro restaurace nebyl až takový problém, jak by se mohlo zdát. Mnohem větší problém jsme měli nalákat zemědělce na farmářský trh, řada z nich nám na poslední chvíli odřekla.

 

3. Akci jste prodloužili o týden, do neděle 19. června. Z toho lze usuzovat, že návštěvníci byli velmi spokojení … Očekávali jste takový zájem a co bylo v rámci festivalu nejžádanější?

Zájem o vyzkoušení speciálních menu „Ochutnejte jídlo z blízka“ v zapojených restauracích se výrazně zvýšil ve druhém týdnu slavností. Evidovali jsme řadu hostů, kteří chodili z jedné restaurace do druhé a ochutnávali, srovnávali,… Usoudili jsme, že lidé potřebovali více času na pochopení myšlenky a zajištění rezervace. Proto jsme se rozhodli dát jim ještě týden možnost vychutnat si menu ve všech restauracích.

Mezi nejžádanější aktivity slavností jednoznačně patří tříchodová menu v restauracích, degustace vín a uzenin, speciální degustační menu (například Slow Food Wagram a Waldviertel – degustační menu s ochutnávkou vín rakouských vinařů nebo Což takhle dát si… sobotní oběd se Zapálenou kuchařkou Lenkou Požárovou). Hojně navštívené byly také řemeslné dílny, zejména Bylinky ve vaší kuchyni a Jak zpracovat čerstvé ovoce.

 

4. Můžete stručně přiblížit, z jakých zdrojů je tato akce financována?

 

Akce je financována čistě ze soukromých zdrojů. Vytvořit vyrovnaný rozpočet nám pomohli naši partneři. Na pokrytí nákladů se podílely také zapojené restaurace. Také všichni mediální partneři pomohli výraznou měrou k úspěchu akce.

 

5. Letošní ročník je tzv. pilotní, tedy první v pořadí. Můžeme se těšit, že se napřesrok zopakuje?

První ročník slavností byl pilotní, chtěli jsme si ověřit naše předpoklady a představit restauracím, zemědělcům i spotřebitelům myšlenky „jídla z blízka“. Akce určitě splnila svůj účel takže se těšíme na další ročníky.

 

6. Mezinárodní hnutí Slow Food  je u nás zatím téměř neznámým pojmem. Můžete stručně vysvětlit, co si pod tímto pojmem představit?

 

Slow Food je mezinárodní nezisková organizace, která má přes sto tisíc členů  po celém světě. Hnutí Slow Food založil v roce 1986 italský novinář, oenolog a gastronom Carlo Petrini, jako odezvu na otevření nové pobočky nadnárodního řetězce McDonald na historickém náměstí Piazza di Spagna v Římě.

Cílem hnutí se stalo vytvořit paralelu ke globální subkultuře fast food, průmyslové velkovýrobě potravin a standardizaci prostřednictvím chemických chutí. Hnutí Slow Food si rychle získalo příznivce na celém světě. Je to důkaz, že stále více vzrůstá zájem lidí o problematiku jídla a pití, potravinové produkty a způsoby jakým se dostávají na náš stůl.

K prosazování své myšlenky spojil Slow Food jídlo s potěšením a zároveň odpovědností, a vyjádřil toto spojení mottem „dobrý, čistý a fair…“.

 

 

Děkujeme za rozhovor.

 

 

Ale  nejen to. Co je na celém podniku originální a atraktivní, je spojení s vybranými místními restauracemi, které ze surovin farmářů a výrobců připravují speciální menu a nabízejí je v rámci festivalu za výhodné ceny. Každý z návštěvníků  slavností tak má možnost  nejprve výrobky či suroviny konkrétního producenta ochutnat a ty pak na trhu u téhož výrobce nebo v partnerském obchodě nakoupit. Nabídka je široká – od sýrů, mléka, jogurtů, uzenin, přes čerstvé maso a ryby, ovoce, zeleninu, mošty, vejce, k bylinkám, pečivu …

 

 

Oslovili jsme Toma Václavíka ze sdružení Slow Food Brno, pořadatele akce, s několika otázkami:

 

1. Jak vlastně vznikl nápad zorganizovat slavnosti „Jídlo z blízka“ a co je cílem této akce?

Nápad uspořádat v Brně gastronomický festival vznikl na podzim roku 2010 v hlavách několika lidí, kterým není lhostejné, odkud pocházejí, jak jsou produkovány a jak chutnají potraviny, které denně jíme. Vznikla z toho pobočka celosvětového hnutí Slow Food v Brně a ta si dala za cíl pomáhat lidem v Brně učit se a vážit si kultury jídla a stolování, a chránit a vychutnávat tradiční regionální pokrmy a produkty místních zemědělců, vyráběné řemeslným způsobem šetrným k přírodě a respektující tradiční moudrost.

 

Hlavními cíli slavností