Celozrnný kuskus se zeleninou a piniovými oříšky

Rádi byste ve svém jídelníčku omezili maso? Zkuste se tedy zamyslet, kolik bezmasých jídel vás napadne. U většiny z nás nezbyde, po vyloučení klasického smažáku a sladkých jídel, téměř nic. Pokud vypustíte ze svého stravování maso, dbejte na přísun bílkovin i z jiných potravin, než jsou mléčné výrobky. Dále nezapomínejte na dostatek zeleniny, vlákniny z celozrnných obilnin a rostlinných bílkovin. Zkuste třeba lehký recept s kuskusem.

Dejte vařit vodu a připravte zeleninu. Můžete použít pórek, cibuli a 2 mrkve nakrájené na kostičky nebo třeba červenou papriku, řapíkatý celer a brokolici.

V hrnci se silným dnem osmahněte na dostatečném množství oleje utřený česnek, chilli a kmín. Přidejte cibuli a zeleninu, osolte a společně smažte téměř až do změknutí zeleniny.

Nakonec přimíchejte kuskus a přilijte vroucí vodu nebo vývar a promíchejte. Místo vývaru lze použít i vroucí vodu s biobujónem, ale v tomto případě uberte sůl ze základu.

Nechte 1–2 minuty projít varem na malém plameni a odstavte z ohně. Asi 15 minut nechte dojít pod pokličkou. Mezitím si na suché pánvi opražte předem oprané pinie.

Dochutit můžete olivovým nebo ořechovým olejem a čerstvou mátou nebo tymiánem. Posypte opraženými piniemi, popřípadě nastrouhaným uzeným tofu nebo parmezánem.

 

Tip

Pokud připravujete jídlo i pro menší děti, nedávejte chilli do základu, ale zkuste „Hot gomasio s chilli“ od Limy, které se sype až na pokrm na talíři, takže si každý může ochutit podle svého.

 

Info

KUSKUS

Kuskus je druh pšeničných těstovin. Běžně bývá z bílé mouky a stačí pouze přelít vroucí vodou. Zdravější varianta je celozrnný kuskus, který je pro lepší stravitelnost vhodné chvilku převařit a pak nechat dojít. Celozrnný kuskus dodá  tělu dostatek energie a vlákninu. Dokonce se v bioprodejnách dají koupit i kuskusy z jiných druhů obilnin. Například z kamutu, ze špaldy nebo ze 4 druhů obilí. Celozrnný pšeničný kuskus použitý v receptu je běžně dostupný kuskus značky Bioharmonie.

 

PINIE

Jsou výborným zdrojem přírodního hořčíku, zinku a železa. Mají nízký obsah sodíku, proto jsou vhodné při chorobách ledvin a obsahují 2x vyšší obsah železa, než má maso. Díky tomu podporují krvetvorbu a přispívají k léčbě anémií. Ideální jsou v kombinaci s luštěninami a obilninami.

 

Text a foto pochází z Biokuchařky

Knihu vydalo nakladatelství Smart Press

 

GASTRONAUTŮV TIP:

Vyzkoušejte i další vynikající veganský recept – Cizrna na paprice se smetanovou omáčkou

 

SOUTĚŽ:

V září 2012 probíhá soutěž o Biokuchařku Hanky Zemanové.