Cizrna na paprice se smetanovou omáčkou

Cizrna je v českých luzích a hájích poměrně opomíjenou potravinou. Přitom se z ní dají uvařit opravdu lahodné a zdravé pokrmy. Nechte si poradit od Hanky Zemanové a připravte si pokrm, který je vhodný i pro vegany.

Vaření cizrny nebo jiných luštěnin

Propláchnutou cizrnu namočte na 5-10 hodin. Namáčecí vodu před vařením slijte a použijte novou. Tím se zbavíte většiny nadýmavých látek. Namočenou cizrnu vložte do papiňáku, zalijte vodou tak, aby byla ponořená. Stravitelnost zlepšíte přidáním kousku mořské řasy (např. kombu) nebo majoránky či saturejky. Luštěniny přiveďte k varu, přidejte trošku studené vody (tzv. šoková metoda) a opět přiveďte k varu. Nesolte. Po uvedení do varu natlakujte a vařte cca 35–40 min. Bez tlakového hrnce vařte do změknutí cca 1,5 hod. Luštěniny vařené v tlaku mají krémovější chuť. Uvařenou cizrnu sceďte a vývar si nechte na omáčku.

 

 

Recept

Ve větším kastrolu orestujte cibulku na sezamovém oleji, sladkou papriku a mořskou sůl. Pozor, papriku nerestujte dlouho, aby nezhořkla. Přilijte vývar a povařte doměkka.

Mezitím si rozmixujte polovinu cizrny na hustou kaši s troškou cizrnového vývaru. Zvládne to i ruční ponorný mixér. Tím máte připravené skvělé zahušťovadlo.

V hrnci, ve kterém jste vařili cibulku, ji ponorným mixérem také rozmixujte. Přidejte do hrnce rozmixovanou cizrnu i nerozmixované luštěniny. Přidejte pórek a krátce povařte.

Pokud chcete opravdu krémovou chuť, přilijte sójovou smetanu, která je k luštěninám lépe stravitelná než živočišná smetana. Dochuťte citrónovou šťávou a granulovaným zeleninovým bujónem.

 

 

Tip

Servírujte s celozrnnými těstovinami nebo opečenými jahelnými či kukuřičnými knedlíky, které koupíte ve většině bioprodejnách již hotové. Jinou, ale také skvělou chuť dodá omáčce tahini, trochu česneku a citrónové šťávy.

 

 

Info

Cizrna

Cizrna je luštěnina příbuzná hrachu, kterou pěstovaly již starověké civilizace před 7 000 lety, včetně Egypťanů, Řeků i Římanů. Někdy se jí říká římský hrách. Chutná trošku po oříškách a trochu jako kaštany. V každém případě je moc dobrá. Obsahuje téměř všechny vitaminy a minerální látky, nejvíce obsahuje železa, vápníku, hořčíku a draslíku. Má též vyšší obsah zdravých tuků, tzv. mastných kyselin typu omega-3, které působí jako prevence  různých onemocnění, zpevňují cévy, udržují jemnou a pevnou pokožku a působí protizánětlivě. Vláknina v cizrně působí jako prevence tzv. civilizačních onemocnění. V kombinaci s obilovinami je výborným zdrojem dobře využitelných bílkovin a aminokyselin. Cizrna spolu s červenou čočkou a fazolkami adzuki patří k nejlépe stravitelným luštěninám.

 

Recept a foto pochází z Biokuchařky

Knihu vydalo nakladatelství Smart Press

 

GASTRONAUTŮV TIP:

Vyzkoušejte další veganský recept – Celozrnný kuskus se zeleninou a piniovými oříšky

 

SOUTĚŽ:

V září 2012 probíhá soutěž o Biokuchařku Hanky Zemanové.